ПОЧАТОК РОБОТИ В ПРОГРАМІ “СОНАТА”

(НА ПРИКЛАДІ ФОП ІІІ ГРУПИ ЄДИНОГО ПОДАТКУ)

Завантаження і встановлення програми “Соната”

Завантажити програму “Соната” можна на сторінці: https://sonatazvit.com.ua/uk/download/ натиснувши кнопку  “Завантажити Сонату”.  Після завантаження файлу sonata_setup.exe запускаємо його подвійним кліком мишки. Відкривається стартове вікно встановлення програми (Рисунок 1.1).  Натискаємо кнопку “Далі”. Після чого з’являється вікно ліцензійної угоди (Рисунок 1.2).  Для встановлення програми необхідно погодитися з умовами ліцензії, вибравши пункт “Я приймаю умови угоди”, і знову натиснути кнопку “Далі”. Відкривається вікно з вкладкою “Вибір шляху встановлення” де зазначається рекомендоване місце встановлення “Сонати”. За бажанням можна самостійно вибрати папку для встановлення програми (Рисунок 1.3).

Рисунок 1.1. Стартове вікно встановлення програми.

Рисунок 1.2 Вікно ліцензійної угоди

Рисунок 1.3. Вікно вибору шляху встановлення

Після натискання “Далі” відбувається перехід до вікна додаткових параметрів (Рисунок 1.4), яке дозволяє шляхом проставляння  чи знімання галки ☑ вибрати чи 

Рисунок 1.4  Вікно вибору додаткових параметрів.

застосовувати автоматичне оновлення, чи розміщувати ярлик програми на робочому столі, чи запускати агент взаємодії з іншими програмами автоматично.  За замовчуванням галочки проставлені. Після натиснення “Далі” відбувається перехід до завершального етапу встановлення програмного забезпечення.

Створення профілю

Після встановлення програми відразу відкривається головне вікно “Сонати”, де пропонується створити новий профіль підприємства,  завантажити його з інших програм електронної звітності або відновити дані з резервних копій. Виходимо з того, що фізична особа-підприємець не використовувала інші програми і не має резервної копії програми, тому натискаємо кнопку “Створити новий профіль підприємства”. Відкривається  вікно майстра створення профілю (Рисунок 2.1), який пропонує два варіанта: створити новий профіль або додати існуючий. Вибираємо “Створити новий” і натискаємо кнопку “Далі”. У наступному вікні програма пропонує ввести назву та код ЄДРПОУ (або ІПН) підприємства (Рисунок 2.2). Враховуємо те, що підприємець отримав електронні сертифікати і вони завантажені на комп’ютер. В такому випадку в даному вікні можемо автоматично заповнити назву і код ІПН, натиснувши посилання “завантажити інформацію з сертифікату” і вибираємо файл з сертифікатом. Дані заповнені. Тиснемо “Далі”

У наступному вікні (Рисунок 2.3) отримуємо можливість обрати установи до яких будемо звітуватися (проти Державного комітету статистики України і Міністерства економічного розвитку і торгівлі галочки не ставимо, оскільки підприємці до даних установ не звітуються). 

Рисунок 2.1  Вікно майстра створення профілю

Рисунок 2.2  Вікно майстра створення профілю, введення назви

Рисунок 2.3  Вікно майстра створення профілю, вибір установ для звітування

Наступні вікна майстра призначені для налаштування параметрів звітування до обраних у попередньому вікні державних установ. Отже виходимо з того, що підприємець зареєстрований у ГУ ДПС у Волинській області, Луцьке управління, Луцька ДПІ (м. Луцьк), є платником єдиного податку третьої групи зі ставкою 5 %. Отже,  скориставшись кнопкою вибору інформації з довідника у вкладці “Податкова інспекція” вибираємо вищевказану ДПІ. Далі вибираємо систему оподаткування (за замовчуванням “Загальна”). Змінюємо на “Єдиний податок”. З’являється  дві додаткові вкладки: група єдиного податку і ставка єдиного податку. Вибираємо відповідно: ІІІ Група і 5%, натискаємо “Далі”.

В наступних вікнах вводимо додаткову інформацію, а саме:

  • наявність найманих працівників;
  • інформацію про відділення фонду соціального страхування, кодом страхувальника, виданим робочим органом Фонду, спецрахунком страхувальника (за наявності);
  • дані Пенсійного фонду (реєстраційна інформація з виписки, витягу);
  • місцезнаходження, вид діяльності (реєстраційна інформація з виписки, витягу);
  • юридична адреса, фактична адреса, телефон;

Рисунок 2.4  Вікно майстра створення профілю, вибір податкової інспекції

Далі майстер пропонує налаштувати список звітів, які в подальшому будуть відображатися в переліку звітів, а також у нагадуваннях календаря (Рисунок 2.5). 

У наступному вікні необхідно вказати сертифікати, які будуть використовуватися при підписанні звітності. За замовчуванням вибрано “Використовувати підпис директора (приватного підприємця)” оскільки на попередніх етапах ми вказали, що заповнюємо профіль фізичної особи-підприємця. Натискаємо кнопку “Далі”. З’являється вікно налаштування підпису. Налаштувати підпис зручніше після заповнення профілю, тому тиснемо кнопку “Далі” . Відкривається вікно з питанням: “Не обрано приватний ключ. Бажаєте продовжити?”. Натискаємо  “Так”. Відкривається вікно з налаштуванням поштової скриньки. Налаштувати скриньку також зручніше після збереження профілю, тому тиснемо “Завершити” і натискаємо “Так” у  вікні, яке вказує, що поштова адреса для відправлення звітів не налаштована. Після цього з’являється вікно з повідомленням: “Ліцензію програми “Соната” знайдено та перевірено. Дата закінчення: 4 січня 2020 р.” Тиснемо “Гаразд”.

Відкривається головне вікно програми “Соната”, яке надає доступ до основних функцій і операцій програми. У заголовку вікна вказується версія програмного забезпечення, назва та код активного профілю підприємства. Трохи нижче 

Рисунок 2.5 Вікно майстра створення профілю, вибір переліку звітів

розташована кнопка “Меню” – основне меню програми (Рисунок 2.6).

Рисунок 2.6 Головне меню програми

Встановлення ключів ЕЦП

Збережений профіль підприємства можна редагувати. Зокрема нам необхідно встановити  ключі ЕЦП (електронно цифрового підпису). Для цього у верхньому правому кутку програми натискаємо на кнопку “Профіль організації” і на кнопку редагування (або  на кнопку синім шрифтом “Поточний профіль”). Відкривається вікно редагування профілю (Рисунок 3.1). Вибираємо закладку цифровий підпис. 

Рисунок 3.1  Налаштування цифрового підпису.

У даному вікні автоматично вибрана  галочка в закладці “Встановлювати підпис директора (приватного підприємця)”, що нам і необхідно. Виходимо з того, що ФОП отримав ключі АЦСК ІДД ДФС (податкової). На даний момент ключі цього АЦCК надаються підписувачу у вигляді комплекту з двох файлів. key-6.dat та key-11.dat по кожному підпису. В якості ключа використовується файл key-6.dat., файл key-11.dat містить технічну інформацію і не використовується.  Отже натискаємо “Обрати” і відкривається вікно вибору ключа (Рисунок 3.2). У полі “Шлях до особистого ключа” натискаємо кнопку і вказуємо файл ключа отриманий нами у податковій (надається на змінному носію – диску, флешці)  і збережений на комп’ютері ( key-6.dat). Нижче в даному вікні вказуємо пароль до ключа (пароль був створений нами при отриманні в податковій ключів ЕЦП, в даному випадку це “tectfom”). Можна поставити галочку в полі “Показати пароль”(Рисунок 3.2). Тоді пароль, який вводиться буде відображатися в полі “Пароль для ключа” (зручно для запобігання помилки при введенні паролю). Також можна поставити галочку в полі “Запам’ятати пароль для ключа”. В такому випадку при підписанні документів не буде необхідності додатково вводити пароль.

Рисунок 3.2  Вікно вибору ключів

Після цього натискаємо кнопку “Обрати” . Ключ встановлений (Рисунок 3.3.)

Рисунок 3.3  Вікно профілю “Цифровий підпис”

Виходимо з того, що ФОП третьої групи інших підписів немає, тому натискаємо кнопку “ОК” і зберігаємо профіль.

Аналогічний алгоритм встановлення ключів ЕЦП отриманих в інших акредитаційних центрах (АЦСК “Україна”, АЦСК “Мастеркей”, АЦСК “ПАТ КБ “Приватбанк” та ін.). 

При встановленні ключів Соната автоматично звертається до відповідного АЦСК в якому було виготовлено ключі (ЕЦП) і у фоні завантажує потрібні сертифікати. Але можливі випадки коли після введення пароля до ключа користувач програми отримує повідомлення «Не знайдено сертифікат власника особистого ключа. Бажаєте самі обрати сертифікат?». Така ситуація може виникнути тоді коли з тієї чи іншої причини Соната не може знайти відповідний сертифікат. В такому випадку потрібно інсталювати сертифікат самостійно. Для цього потрібно натиснути «Так» і обрати відповідний сертифікат (файл з розширенням .crt), в разі якщо він був наданий вам разом із ключами. Якщо сертифікат не був наданий, то в такому випадку потрібно завантажити його з сайту відповідного АЦСК, знайшовши його за кодом ЕДРПОУ чи ІНН.  Посилання на скачування сертифікатів:

Зберігаємо всі наявні там сертифікати на комп’ютері (в нашому випадку ми за посиланям https://acskidd.gov.ua/certificates-search заходимо на сайт податкової, вводимо реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІНН), знаходимо сертифікати і зберігаємо їх). 

Після цього обираємо в програмі Меню -> Криптобібліотека -> Переглянути сертифікати (Рисунок 3.4). Натискаємо кнопку “Імпортувати” і вибираємо завантажені збережені файли з сайту податкової. Отже ключі ЕЦП і сертифікати в “Сонаті”  налаштовані.

 Рисунок 3.4  Вікно “Сертифікати”

Налаштування поштового  профілю.

Для налаштування поштового профілю у верхньому правому кутку програми натискаємо на кнопку “Профіль організації” і на кнопку редагування (або  на кнопку синім шрифтом “Поточний профіль”). Відкривається вікно редагування профілю (Рисунок 3.1). Вибираємо закладку  “Поштові налаштування” (Рисунок 4.1).

 Рисунок 4.1  Поштові налаштування

Сторінка поштових налаштувань дозволяє створювати, редагувати, видаляти та вибирати електронну поштову адресу , яка буде використовуватися підприємцем для відправки звітів та отримання квитанцій. Також тут вказані адреси серверів державних установ прийому звітності.

При натисненні на кнопку “Встановити пошту” у верхньому правому куті вікна налаштування пошти з’являється вікно “Список поштових акаунтів” у якому можна створити, редагувати або видалити поточну адресу. Натискаємо внизу кнопку “Додати”.  У вікні, яке з’явилося заповнюємо основні параметри пошти: адреса та пароль, а також обирається тип прийому листів. За замовчуванням стоїть “IMAP”. До прикладу ми створили поштовий профіль на ukr.net: tril_imidj@ukr.net. Вводимо його, вводимо пароль (Рисунок 4.2). Якщо поштовий сервер є у списку налаштованих, то всі інші параметри визначаються автоматично. У такому випадку достатньо тільки перевірити коректність налаштувань кнопкою “Перевірити”, та зберегти пошту кнопкою “ОК”.

 Рисунок 4.2  Поштовий акаунт

Якщо поштовий сервер не налаштовується автоматично, тоді необхідно натиснути кнопку “Показати деталі” (Рисунок 4.3) та налаштувати додаткові параметри скриньки згідно з інструкціями серверу, зокрема ukr.net (їх можна знайти у розділі допомоги на інтернет-сторінці поштового серверу). Після налаштування також необхідно натиснути кнопку “Перевірити” . Якщо після перевірки з’являється вікно з інформацією “Перевірка пройшла успішно” (Рисунок 4.4),  то поштовий профіль налаштований і ми можемо відправляти звіти, отримувати квитанції.

Для здійснення відправки звітів та прийому квитанцій деколи поштові сервіси потребують додаткових налаштувань. Зокрема  ukr.net. Здійснити ці налаштування можна  можна за посиланням: https://mail.ukr.net/desktop#settings/protocols

Якщо посилання не працює, то на інтернет-сторінці своєї поштової скриньки здійснюємо наступні кроки:

  1. Встановлюємо   курсор миші на назву електронної поштової скриньки (в нашому випадку це tril_imidj@ukr.net) у правому верхньому куті сторінки та вибираємо  пункт “Поштові програми”.
  2. Увімкніть перемикач біля пункту “Використання IMAP та SMTP”.
  3. Натисніть кнопку “Зберегти зміни”.

Отже програма “Соната” завантажена і встановлена, заповнені основні дані профілю ФОП, встановлені ключі ЕЦП, сертифікати, поштовий профіль налаштований. Можна розпочинати роботу з документами.

Рисунок 4.3 Поштовий акаунт – Показати деталі

Рисунок 4.4 Інформація